Nejlepší motor pro váš e-bike: Rozdíly mezi předním, zadním a středovým motorem
Přidáno: 26.1.2024 9:37.13 Počet shlédnutí: 464
26 Leden 2024
Elektrická kola, známá také jako e-kola, se stávají stále populárnějšími jako dopravní prostředek a rekreační vůz. Jednou z klíčových částí e-kol je elektromotor, který poskytuje asistenci při jízdě. Existují tři hlavní typy motorů používaných na e-kolech: přední motor, zadní motor a středový motor. V tomto článku se podíváme na tyto typy motorů a porovnáme jejich rozdíly a výhody.
Přední motor
Přední motor je typ elektromotoru používaného na elektrických kolech, který je umístěn v přední části kola blízko předního kola. Tento typ motoru poskytuje asistenci při jízdě tím, že dodává dodatečný výkon do předního kola. Zde je podrobný popis předního motoru na e-kole:
- Umístění: Přední motor je umístěn v přední části kola. Je obyčejně instalován na kolo a je připojen k pomocí náboje s elektrickým motorem. Motor může být umístěn uvnitř náboje kola (vnitřní motor).
- Funkce: Přední motor funguje tak, že dodává dodatečný výkon do předního kola kola. Při zapnutí motoru se pomocí senzorů rychlosti a tlaku na pedálování automaticky spouští asistenční režim. Motor poskytuje pohon předního kola, což zvyšuje celkový výkon a rychlost kola.
- Výkon: Přední motory mají různé výkonné třídy. Jejich výkon se udává v Wattech (W). Výkon motoru může být různý a závisí na modelu a typu motoru. Běžné výkony se pohybují do 250 W.
- Řízení: Přední motor se ovládá pomocí řídících prvků umístěných na řídící patce nebo na řídící jednotce na řídítkách kola. Tyto ovladače umožňují cyklistovi nastavit úroveň asistence, zapnout či vypnout motor a monitorovat údaje o baterii a rychlosti.
Výhody
- Jednoduchá instalace: Přední motor je relativně jednoduchý na instalaci a může být použit pro konverzi stávajícího běžného kola na e-kolo.
- Snadná údržba: Přední motor nevyžaduje speciální údržbu a je relativně snadno přístupný pro opravy a údržbu.
Nevýhody
- Menší trakce: Přední motor může mít omezenou trakci, zejména na nerovném terénu nebo při brzdění. To může způsobit ztrátu stability a gripu předního kola.
- Možnost vykluzování předního kola: Při prudkém zrychlení nebo na kluzkých površích může dojít k vykluzování předního kola, což může mít negativní vliv na ovladatelnost kola.
Středový motor
Středový motor je jeden z typů elektromotorů, které se používají na elektrických kolech (e-bicích). Je umístěn ve středu kola mezi pedály a je připojen k převodovce. Středový motor poskytuje asistenci při jízdě tím, že dodává dodatečný výkon pro pedálování. Zde je podrobnější popis středového motoru na e-bicích:
- Umístění: Středový motor je umístěn ve středu rámu kola mezi pedály. Je umístěn tak, aby byl co nejblíže těžišti kola, což přispívá k lepší rovnováze a ovladatelnosti.
- Funkce: Středový motor funguje tak, že poskytuje asistenci při pedálování. Motor využívá senzory rychlosti, tlaku na pedálování a otáček klíčených na převodovku, aby určil potřebný výkon a poskytl dodatečnou sílu na pedálování.
- Výkon: Středové motory mají různé výkonové třídy. Jejich výkon se udává v Wattech (W). Výkonné středové motory mohou mít výkony od 250 W až po 1000 W a více.
- Řízení: Středový motor se řídí pomocí řídící jednotky umístěné na řídících jednotkách na řídítkách kola. Tato jednotka umožňuje nastavit úroveň asistence, monitorovat údaje o baterii a rychlosti a ovládat další funkce motoru.
Výhody
- Rovnováha a ovladatelnost: Středový motor je umístěn ve středu rámu mezi pedály, což přispívá k lepší rovnováze a ovladatelnosti. Tím se zlepšuje stabilita kola a zároveň se minimalizuje vliv váhy motoru na jízdní vlastnosti.
- Efektivní využití převodovky: Středový motor je přímo spojen s převodovkou kola, což umožňuje efektivní využití převodového systému. Tím je zajištěno optimální přizpůsobení rychlosti a výkonu motoru podle terénu a preferencí jezdce.
- Plynulá a přirozená jízda: Středový motor poskytuje plynulý přenos výkonu na pedály a dodává asistenci při pedálování bez výrazných trhnutí. Tím se dosahuje pohodlné a přirozené jízdy, která je podobná jízdě na běžném kole.
- Vysoký výkon a točivý moment: Středové motory často nabízejí vyšší výkon a točivý moment v porovnání s předními nebo zadními motory. To umožňuje lepší rychlost a schopnost zdolávat náročnější terény.
Nevýhody
- Vyšší cena: E-kola se středovým motorem obvykle mají vyšší cenu v porovnání s modely s předním motorem. To může představovat vyšší investici pro některé zájemce.
- Omezená konverze: Konverze běžného kola na e-bike se středovým motorem může být omezena, protože je třeba mít vhodný rám a prostor pro instalaci motoru.
- Potřeba údržby: Středový motor může být náročnější na údržbu v porovnání s předním motorem. Pokud je třeba servisovat nebo opravovat motor, může být nutné odmontovat převodovku a jiné součásti.
Zadní motor
Elektrické kolo s zadním motorem, známé také jako e-bike s zadním pohonem, je typ elektrického kola, kde je umístěn motor v zadní části kola. Tento motor je obvykle umístěn v náboji zadního kola. Zadní motor e-bike poskytuje asistenci při pohonu a pomáhá jezdci překonat náročná stoupání a zvýšit rychlost na rovině. Motor je připojen na baterii, která zásobuje energii a umožňuje elektrickému kolu jezdit na delší vzdálenosti. Při pohybu na kole jezdec spouští senzory, které rozpoznávají jeho pohyb a množství šlapání. Na základě těchto údajů se motor aktivuje a poskytuje asistenci v podobě elektrické síly. Jezdec může obvykle nastavit úroveň asistence pomocí ovládacího panelu na řídítkách, což umožňuje přizpůsobit množství pomoci podle preferencí.
Výhody
- Přirozený pocit jízdy: Zadní motor je umístěn blízko zadního kola, což vytváří pocit přirozené jízdy. Když se motor zapne a poskytuje asistenci, pohon je distribuován přes zadní kolo, což umožňuje plynulou a rovnoměrnou jízdu.
- Lepší trakce: Zadní motor přidává hmotnost na zadní část kola, což zlepšuje trakci zadního kola. To je obzvláště užitečné při jízdě na kluzkých površích, jako je písek, hliněná cesta nebo mokré povrchy.
- Jednoduchá údržba: Zadní motor je jednoduchý na údržbu, protože většina mechanických komponentů se nachází na přední části kola. To usnadňuje přístup a údržbu převodníku, řetězu a předního náboje.
- Zlepšená rovnováha: Umístění motoru na zadním kole přispívá k lepší rovnováze a stabilita kola. Toto je obzvláště důležité při jízdě v náročných terénech, kde je potřebná větší stabilita.
- Možnost více rychlostí: Zadní motor často umožňuje výběr z různých úrovní asistence a rychlostí. To poskytuje jezdci možnost přizpůsobit si asistenci podle svých preferencí a jízdních podmínek.
Nevýhody
- Horší vyváženost: Zadní motor přidává hmotnost na zadní část kola, což může ovlivnit jeho vyváženost. Při zastavení nebo při nízké rychlosti může být zadní část kola těžší k ovládání, což může vyžadovat větší opatrnost.
- Možné prokličkování zadního kola: Vzhledem k tomu, že motor je umístěn na zadním kole, existuje možnost, že zadní kolo může prokličkovat, je-li aplikován velký točivý moment. To se může stát zejména při prudkém startu nebo při jízdě na náročných stoupáních.
- Menší trakce na předním kole: Vzhledem k tomu, že většina hmotnosti je umístěna na zadním kole kvůli motoru, může to mít za následek sníženou trakci na předním kole. To může ovlivnit ovladatelnost kola, zejména na nerovném terénu nebo při jízdě v zatáčkách.
(Forrás: ctm.sk, mayobike.sk)