Zpět

Znáte 5 nejčastějších mýtů o cyklistice

Přidáno: 25.11.2019 16:05.36 Počet shlédnutí: 68

25 Listopad 2019

Cyklistika je oblíbené napříč širokým spektrem lidí, od dětí až po důchodce a stalo se součástí jejich každodenního života. Tak jako o jiných činnostech, které člověka provázejí, io cyklistice kolují zaručené fakta. Mnoho lidí je považuje za pravdivé, přitom jsou to ve skutečnosti mýty, kterým byste neměli věřit. Které to jsou?

Znáte 5 nejčastějších mýtů o cyklistice

Mýtus 1: Jízda na kole je nebezpečné

Určitě jste to už slyšeli, jaké je cyklistika nebezpečné a že právě cyklisté jsou na cestách nejvíce ohroženi. Samozřejmě, že při nehodesú cyklisté více ohroženi než řidiči v autech, protože je v případě kolize nechrání nic, pouze přilba. Proto mýtus, že jízda na kole je nebezpečné, se může na první pohled zdát jako holý fakt.

Jenže podle statistiky prezídia policejního sboru, v níž byla vyhodnotenádopravno-bezpečnostní situace za rok 2018, vyšla jízda na kole mezi ostatní účastníky dopravy jako nejbezpečnější. Podle statistiky bylo při dopravních nehodách v roce 2018 usmrceno 229 lidí. Z toho usmrcených ve vozidlech (řidiči + spolujezdci) bylo 132 osob, chodců 59, usmrcených na motocyklech (řidiči + spolujezdci) 22 a světe div se, nejméně usmrcených při dopravních nehodách v roce 2018 bylo cyklisty - a to 15. No při statistikách ještě zůstaneme. Také v roce 2017 bylo při dopravních nehodách, z celkového počtu 250 nejméně usmrcených cyklistů, a to 18.

I při pěší chůzi může na člověka číhat stejně velké nebezpečí rizika úrazu či smrti, není větší oproti jízdě na kole. Tedy tvrzení, že jízda na kole je nebezpečné, pokládáme za mýtus a nezakládá se na pravdě. Bezpečnost cyklistu závisí především na něho samotného, jaký je opatrný a zda nebere ochranné pomůcky na lehkou váhu. V konečném důsledku přispívá k bezpečnosti i to, kudy si plánuje svoji trasu na kole.

Mýtus 2: Kolo ničí klouby a páteř

Pokud si myslíte, že cyklistika ničí klouby nebo si při něm poškodíte páteř, jste na omylu. Právě cyklistika je vhodné pro ty, kteří mají nadváhu a běh se jim nedoporučuje z důvodu negativního působení na klouby. Bolest páteře vzniká při nesprávném držení těla při cyklistice nebo při nesprávném výběru samotného kola.

cyklista na silnici

Abyste se vyhnuli bolesti páteře, je třeba jezdit ve vzpřímené poloze a mírně nahnutý dopředu. Tím se posiluje zádové svalstvo a páteř je odlehčená. Na bolest zad ovlivňuje i nesprávný výběr kola, který může být příliš velký, proto si dopřejte čas při jeho výběru. Při bolestivé páteři se doporučuje odpružený kolo.

Naopak jízda na kole má mnoho benefitů pro zdravotní stav. Pravidelné cyklistika pomáhá předcházet různým nemocem, má příznivý vliv na fyzickou kondici a posiluje imunitu. Uvádějí se i příznivé účinky na krevní tlak, pohybové ústrojí a v konečném důsledku aktivní pohyb na kole ovlivňuje i duševní zdraví, uvolňuje napětí, stres i úzkost.

Mýtus 3: Jízda na kole způsobuje mužům neplodnost

Určitě se dostalo ik vám tvrzení, že vášniví cyklisté mají problémy s erekcí a plodností. Tento názor z minulosti pramenil z faktu, že sezením na sedadle je vyvíjen určitý tlak na genitálie a tím se znehodnocuje jejich obsah.

Všechno je však jinak. Nová studie vědců z Kalifornie potvrdila opak. Při sledování 4 000 cyklistů, plavce a běžce neobjevily žádné rozdíly v plodnosti. Výzkum ukázal, že cyklisté měli podobné sexuální a močové zdraví jako běžci či plavci. V zveřejněné studii v časopise Journal of Urology se uvádí, že cyklisté s vysokou intenzitou cyklistiky měli celkově lepší erektilní funkci oproti plavcem a běžcem. Sice někteří cyklisté trpěli pro nejrůznější zranění zúžením močové trubice nebo infekcemi, ale na jejich reprodukční zdraví a erekci kolo neměl žádný vliv. Proto pokud jste z obavy o své potomstvo zanevřeli na cyklistiku, rychle to napravte. Cyklistika přináší pro zdraví člověka velké benefity, například podporuje funkci kloubů a má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém.

Mýtus 4: Jízda na kole je drahý sport

Tento mýtus může být pravdivý, ale také nemusí. Tak jako při jiných sportech, i při cyklistice se dá na "výstroji" ušetřit. Pokud se nechystáte na Tour de France, v tom případě vám postačí kolo se základní výbavou, který se dá koupit i za pár stovek. Větší pozornost pak třeba věnovat cyklistické výbavě, například přilbě, reflexním prvkem, osvětlení kola a brzdám.

rodina na kolech

Mýtus 5: Při cyklistice se více zapotím

Toto konstatování můžeme slyšet hlavně tehdy, když se lidé rozhodují, zda se do práce vyberou autem nebo na kole. Bojí se, že pokud se vyberou do práce na kole, přijdou úplně zpocení. Nemusí to být pravda, protože vše závisí na tom, jaké tempo zvolí.

Pokud zvolíte mírně tempo a nebudete spěchat, do práce nepřijdete zpocení. Je třeba si vyhradit dostatek času na jízdu do práce a netřeba šlapat do pedálů jako o život. K pocitu suché pokožky může přispět i oblečení. Zvolte takový druh, který bude pot z těla odvádět, a nikoliv zadržovat.

Slovakiabike Youtube

Kontakt

Dávid Debreceni

tel.č: +420 908 457 460

Maloobchod
Servis bicyklov
Objednávky e-shop

U nás nakupujete bezpečně, spolehlivě a s jistotou. Samozřejmostí je garance pro výměnu a vrácení zboží bez udání důvodu do 14 dnů po obdržení zásilky.

Přihlášení